Play

Another Day of Life

Deze bijzondere animatiefilm – gebaseerd op de literaire reportages van Ryszard Kapuściński (1932-2007), de belangrijkste oorlogsverslaggever van de twintigste eeuw – dompelt ons onder in de chaos van de burgeroorlog in Angola in 1975.

Tijden & Tickets

De bij leven al legendarische ‘reporter van de eeuw’ raakte in Angola verstrikt in de netten van de burgeroorlog. Op voor hem kenmerkende lyrische wijze beschrijft Kapuściński de gekte, het onrecht en het idealisme van de onafhankelijkheidsstrijd in dit diamant- en olierijke land. Confusão (verwarring) is het woord dat Kapuściński gebruikt om de anarchie en de chaos waarin hij zich bevindt samen te vatten.

Vanaf het begin van het project was het beide regisseurs duidelijk dat deze film over Kapuściński een hybride vorm moest krijgen. Tien jaar werkten de regisseurs aan het samenbrengen van animatie en documentaire voor deze indrukwekkende verfilming van het magisch-realistische werk van de Poolse journalist, die jarenlang werd gezien als een kandidaat-winnaar van de Nobelprijs voor de Literatuur. Het resultaat is een grensoverschrijdende film, geheel in de geest van het leven en werk van Kapuściński zelf. ANOTHER DAY OF LIFE won de European Film Award (de Europese Oscar) voor de beste animatiefilm van het jaar. (ej)

Raúl de la Fuente & Damian Nenow, Polen, Spanje, Duitsland, België, Hongarije, 2018, 85 min. Engels, Portugees & Spaans gesproken, Nederlands ondertiteld. Met Miroslaw Haniszewski, Vergil J. Smith, Tomasz Zietek, Olga Boladz, Rafal Fudalej.
Doorlezer

Oorlog was de levensnorm voor Ryszard Kapuściński. Zijn jeugd speelde zich af in Polen tijdens de Tweede Wereldoorlog; honger, kou, dood, lawaai en terreur waren de standaard voor de jonge Ryszard. Later schreef hij: "We who went through the war know how difficult it is to convey the truth about it to those for whom that experience is, happily, unfamiliar. We know how language fails us, how often we feel helpless, how the experience is, finally, incommunicable.” Juist dit laatste – de oorlogservaring onder woorden brengen – zou zijn levenswerk worden.

Afrika, Latijns-Amerika, het Midden Oosten – vrijwel geen enkel werelddeel was veilig voor Kapuścińskis scherpe pen. Ondanks de hoon die hem vanwege zijn pseudo-journalistieke stijl (waar eindigt realiteit en begint fictie?) vaak ten deel viel, staat hij toch vooral bekend als een van de beste schrijvers van de 20eeeuw. Gabriel García Márquez kroonde hem zelfs ‘de ware meester van de journalistiek’. Soms is literatuur oorlog: Kapuściński zwaaide zijn pen als een machete.

Lees hier een interview met de makers