Play

Memoria

Mysterieuze en meditatieve droomfilm van de Thaise filmsjamaan Apichatpong Weerasethakul, met Tilda Swinton die door Colombia doolt op zoek naar de herkomst van een akelig geluid.

Tijden & Tickets
De Schotse expat Jessica woont en werkt in Medellín. Tijdens een bezoek aan haar zus in Bogotá hoort ze het voor het eerst: een luide, doordringende knal. Vreemd genoeg lijkt zij de enige die dit geluid hoort. Ze gaat op zoek naar de oorsprong ervan en legt verbanden met de koloniale geschiedenis, de klimaatcrisis en burgeroorlogen die nog steeds doorwerken in het hedendaagse Colombia.

In een realistische jas verpakt laat filmmaker, maar bovenal kunstenaar Apichatpong Weerasethakul, je zweven. En geloven dat de levenden en de doden, het verleden en heden, het buitenaardse en al het andere, gewoon naast elkaar bestaan. Het is zijn eerste film buiten Thailand en net als de bekroonde films TROPICAL MALADY en UNCLE BOONMEE WHO CAN RECALL HIS PAST LIVES is het een bijna mystieke ervaring zonder zweverig te worden. Zijn bezoek aan het filmfestival in Cartagena inspireerde hem om in Colombia te filmen. Het ritme van de film voelt als een hartslag die gaandeweg vertraagt. Wandelend door steden, bergen en het Colombiaanse regenwoud is het eenvoudig om betoverd te worden en samen met Jessica op zoek te gaan naar het mysterie van ons ‘zijn’. (ej)

Apichatpong Weerasethakul, Colombia, Thailand, Frankrijk, Duitsland, Mexico, Qatar, VK, China, Zwitserland, 2021, 136 min. Engels & Spaans gesproken, Nederlands ondertiteld. Met Tilda Swinton, Elkin Díaz, Jeanne Balibar, Juan Pablo Urrego, Daniel Giménez Cacho.
Doorlezer

MEMORIA is, net als de rest van Weerasethakuls cinema, geen film om te beschrijven aan de hand van wat erin gebeurt, aldus Sasja Koetsier in de Filmkrant. Om de bijzondere voldoening van zijn cinema te ervaren, moet je er simpelweg de beelden en geluiden, het ritme en de flow van ondergaan. Geheel in lijn met deze filosofie bedacht de regisseur vier jaar geleden voor het filmfestival Rotterdam het SleepCinemaHotel. Het idee was dat bezoekers zich, vanuit een bedje, een nacht lang konden overgeven aan een associatieve montage van verhaal- en geluidloze archiefbeelden, begeleid door zachte natuurgeluiden. De regisseur vindt het sowieso geen probleem als mensen in slaap vallen bij zijn films; met SleepCinemaHotel was dat zelfs nadrukkelijk de bedoeling. Wat dat betreft spelen al zijn films zich af tússen dimensies: tussen slapen en waken, of tussen herinnering en hallucinatie. In het geval van MEMORIA is Tilda Swinton – mager en nagenoeg doorzichtig – de perfecte gids voor wat Koetsier in de Filmkrant “een slaapwandelende verkenning door het littekenlandschap van de geschiedenis” noemt.

Nieuwsgierig naar nog meer achtergrond? Lees hier een interview van Filmkrant-journalist Hugo Emmerzael met Apichatpong Weerasethakul over MEMORIA.