Bibliomania Fantasies – Engels ondertiteld
Divers compilatieprogramma over de kracht van bibliotheken en filmhuizen als gemeenschappelijke plekken.
De films (A-Z):
A Month of Single Frames
Lynne Sachs, Barbara Hammer, Verenigde Staten 2019, 14 min, Engels gesproken.
In 1998 nam de experimentele filmmaker Barbara Hammer deel aan een residentie in een duinhut op Cape Cod zonder stromend water of elektriciteit, waar ze filmde, geluid opnam en een dagboek bijhield. In 2018 gaf ze al dit materiaal aan Lynne Sachs en nodigde haar uit om er een film mee te maken. Een caleidoscopische dagboekfilm over ouder worden, eenzaamheid en de schoonheid van de wereld om ons heen.
Everywhere at Once
Alan Berliner Verenigde Staten, 1985, 10 min., Engels gesproken.
Als in een vrolijke estafette volgen beelden van mens, dier en natuur elkaar op terwijl de soundtrack steeds op koddige of verrassende wijze hun sfeer kort aanzet. Spitsvondig, ritmisch en humoristisch wijst en verwijst Berliner naar onszelf en onze wereld. Zijn beeldpoëzie lijkt grenzeloos maar dan wel dankzij een zeer precieze orkestratie van menselijk handelen en natuurfenomenen.
Daarnaast presenteren we ook een speciale bonusvideo waarin Alan Berliner ons meeneemt op een rondleiding door zijn studio, die een uitgebreid archief van audiovisueel materiaal herbergt. De clipkomt uit zijn film WIDE AWAKE, die gaat over zijn levenslange obsessie met slapeloosheid.
Family Trips
Liu Chi-tung, Liu Chi-fan, Taiwan 2022, 25 min., Taiwanees gesproken, Engels ondertiteld.
Meer dan 60 jaar geleden maakte de vader van de regisseur een enkele reis naar Kaohsiung, om zich te vestigen in Liuhe Night Market. Van daaruit werd hij een Japanse reisleider. De pandemie legde zijn werk stil en leidde tot reflectie over het verleden. Deze film is een persoonlijke reis waarin o.a. de intieme band wordt onderzocht die ontstaat tijdens tours.
Fuck Chronology as Truth Telling
Saskia Burggraaf, Nederland 2022, 14 min., Engels ondertiteld.
FUCK CHRONOLOGY AS TRUTH TELLING is een videocollage zonder begin of einde. Het vraagt de kijker om mee te denken over fragmentatie; opdeling in stukken, en chronologie; een conceptueel tijdsverloop. Waarom tellen verhalen alleen als ze vanuit een bepaald perspectief worden verteld? Kunnen we tijd ervaren buiten de dominante kapitalistische en patriarchale ideologie? Is het niet zo dat we tijd allemaal heel verschillend ervaren?
Toute la mémoire du monde
Alain Resnais, Frankrijk 1956, 21 min., Frans gesproken, Engels ondertiteld.
Deze korte documentaire over de Bibliothèque Nationale in Parijs werd gemaakt door Nouvelle Vague-icoon Alain Resnais, in opdracht van de Franse minister van Buitenlandse Zaken. Het gebouw, en alle processen ter catalogisering en bewaring van boeken, wordt gepresenteerd als zowel een monument van cultureel geheugen als een monsterlijk, buitenaards wezen.
De voorstelling van zondag 24 november om 11:30 uur is te boeken als filmontbijt.