Des Teufels Bad
Huiveringwekkend psychologisch drama over een pas gehuwde, depressieve jonge vrouw in het gelovige achttiende-eeuwse Oostenrijk. Het regisseursduo vestigt hiermee de aandacht op de omgang met ‘heksen’ in de geschiedenis.
We schrijven 1750, het platteland van Opper-Oostenrijk. De diep religieuze Agnes trouwt met Wolf en trekt bij hem in in het stenen huisje dat hij bewoont met zijn moeder. Al snel blijkt Wolf geen belangstelling te hebben voor haar en zijn moeder zit Agnes continu op haar nek. In deze verstikkende en onderdrukkende omstandigheden raakt Agnes in een steeds diepere depressie. Het door haar zo gewenste kind zal er door het uitblijven van seks met Wolf niet komen. En met haar liefde voor de natuur kan ze onder het schrikbewind van diens moeder ook niks. Steeds verder wegzakkend in een diepe put ziet ze nog maar één uitweg.
De titel van deze film verwijst naar hoe depressieve vrouwen in de achttiende eeuw werden genoemd. Ze zouden gevangen zitten in het bad van de duivel. Zoals de openingsscène laat zien, dachten veel vrouwen hier alleen aan te kunnen ontsnappen door een moord te plegen. Zelfmoord was ondenkbaar in hun geloof; door moord konden ze in de periode tot de executie in hun gevangenschap naar verlossing zoeken.
De regisseurs Franz (getrouwd met Ulrich Seidl, die deze film produceerde) en Fiala verfilmen het verhaal zonder opsmuk. Hoofdrolspeelster Anja Plaschg, naast actrice ook muzikante, tekende onder de naam Soap & Skin voor de soundtrack. Winnaar van een Zilveren Beer tijdens de Berlinale 2024. (jc)