Play

One Second

Nostalgisch drama van Zhang Yimou (Hero) over een ontsnapte gevangene die tijdens de Chinese Culturele Revolutie op zoek gaat naar een voor hem bijzonder waardevolle filmrol.

Tijden & Tickets

Die wordt echter gestolen door een weesmeisje dat het celluloid wil gebruiken als grondstof. Daarop is 'Mr. Movie', de vertoner van de film, in alle staten. In een kat-en-muisspel doen de drie er alles aan om de filmrol in handen te krijgen/houden. Tot overmaat van ramp gaat het met het transport van de overige filmrollen ook mis, zodat alle dorpelingen van het volgende dorp waar de film te zien zou zijn worden gemobiliseerd om de schade aan de film te herstellen.

Deze ode aan de magie van (celluloid)film toont hoe film mensen raak, niet alleen als individu maar ook als collectief. De scènes van de herstelwerkzaamheden van de film zijn van een ongekende schoonheid. Zhang Yimou zelf omschrijft ONE SECOND als zijn liefdesbrief aan de cinema. (ms)

Zhang Yimou, China, Hong Kong, 2021, 104 min. Mandarijn gesproken, Nederlands ondertiteld. Met Yi Zhang, Haocun Liu, Wei Fan, Ailei Yu, Shaobo Zhang.
Doorlezer

Op 1 juni 1966 klonk het officiële startschot van Mao Zedongs Culturele Revolutie. Iedereen die ook maar iets afweek van communistische puurheid, moest eraan geloven. De Culturele Revolutie, die tot Mao’s dood in 1976 duurde, was begonnen. Dit had ook implicaties voor de tot dan toe rijke nationale filmcultuur. In een Filmkrant-artikel over ONE SECOND schrijft Jos van der Burg: “De Filmacademie in Beijing werd gesloten, omdat het volk volgens de Rode Gardisten, de stoottroepen van de Culturele Revolutie, geen films nodig hadden maar ‘revolutionaire modelopera’s’. Daarin gingen onverschrokken helden binnen- en buitenlandse vijanden te lijf.”

Na de duistere periode van de Culturele Revolutie, die circa twee miljoen mensen het leven kostte, startte de filmcultuur weer op. In 1978 gingen de deuren van de Filmacademie weer open, en vier jaar later studeerde een groepje talentvolle filmmakers af. Ze werden de Vijfde Generatie genoemd en Zhang Yimou, de regisseur van ONE SECOND, was misschien wel de belangrijkste representant van het gezelschap. Net zoals andere Vijfde Generatie-regisseurs wist hij een ontzagwekkend en kritisch oeuvre op te bouwen. Tegen de zin van de overheid, vanzelfsprekend, maar het lukte toch.

ONE SECOND is een ander geval, zeker nu China de duimschroeven weer flink aanhaalt. In de film verwijst Zhang Yimou frequent naar het onrecht tijdens de Culturele Revolutie en de communistische partij wordt hier niet graag aan herinnerd. Dit is de reden dat ONE SECOND werd teruggetrokken van het filmfestival in Berlijn. De versie die nu te zien is, is dan ook een stevig aangepaste versie.

Het hele artikel van Jos van der Burg is hier terug te vinden.