Jeanne Dielman, 23, Quai Du Commerce, 1080 Bruxelles
Indringende en zeer invloedrijke film van de Belgische meestercineast Chantal Akerman waarin een Brusselse huisvrouw nauwgezet wordt geobserveerd in haar dagelijkse bezigheden.
Chantal Akerman noemde JEANNE DIELMAN een "liefdesfilm voor mijn moeder", als erkenning voor het type vrouw dat gevangen zit in het soort kleinburgerlijk leven waaraan zijzelf wist te ontsnappen. Drie dagen lang volgen we Jeanne Dielman, huisvrouw, moeder en parttime prostituee wier leven bepaald wordt door routine, tot zich barsten beginnen te vertonen. Akerman richt onze aandacht op de kleinste gebaren die doorgaans in films verloren gaan: een mes dat bijna uitglijdt tijdens het aardappelschillen, een licht dat onnodig wordt uitgeschakeld, het zetten van koffie in een thermoskan. Bestek afdrogen. Schoenen poetsen. Gehakt mengen met ei. Akerman bouwt haar film zorgvuldig op rond repeterende handelingen en werkt langzaam naar een uitbarsting toe.
JEANNE DIELMAN is een monument in de filmgeschiedenis, maar ook een kunstwerk dat geduld en overgave van de kijker vraagt. De film is door critici van vele labels voorzien – feministisch, conceptueel, avant-gardistisch, minimalistisch – maar laat zich niet in één hokje plaatsen. Speciale vermelding voor het camerawerk van Babette Mangolte, die met grote precisie de personages vastzet in hun huiselijke omgeving.
Akerman verslaat Hitchcock in Sight and Sound top 100
Sinds 1952 brengt Sight and Sound, het tijdschrift van het British Film Institute, iedere tien jaar een top 100 uit met beste films aller tijden. De nummer 1 van 2012, Vertigo (1959) van Alfred Hitchcock, moet dit jaar plaatsmaken voor Jeanne Dielman, 23, quai du Commerce, 1080 Bruxelles (1975) van de Belgische filmmaker Chantal Akerman.
Lees het complete artikel over de "Greatest Film of All Time poll" in filmkrant hier.