Play

Shadow

Oogverblindend historisch epos van Zhang Yimou (Raise The Red Lantern, House Of Flying Daggers) over de machtsstrijd tussen een koning en een van zijn generaals.

Tijden & Tickets

De koning van Pei heeft de heerschappij over de ommuurde stad Jing jaren geleden moeten overgeven aan een rivaal. Hij heeft evenwel niet de ambitie om de stad te heroveren, omdat hij voorziet dat zijn leger dan een smadelijke nederlaag zal leiden. Zijn woede is dan ook groot als blijkt dat zijn belangrijkste generaal de militair aanvoerder van de tegenstander heeft uitgedaagd tot een duel. Wat hij niet weet, is dat het hier een dubbelganger betreft. De echte generaal is gewond, maar bespeelt zijn ‘schaduw’ als een marionettenspeler.

SHADOW is een nieuw hoogtepunt in de carrière van Zhang Yimou. In dit shakespeareaans drama blijft de spanning lang onderhuids, maar in het derde bedrijf pakt Zhang uit met een reeks zeer spectaculaire actiescènes, inclusief een duizelingwekkende veldslag met metalen paraplu’s. Visuele inspiratie vond hij in de eeuwenoude Chinese traditie om met gewassen inkt te schilderen. Zo wordt de machtsstrijd verpakt in een grauw kleurenpalet waarin zelfs het bloed grijs lijkt.

Zhang Yimou, China, Hong Kong, 2018, 116 min. Mandarijn gesproken, Nederlands ondertiteld. Met Deng Chao, Sun Li, Liang Pei, Wang Qianyuan, Wang Jingchun.
Doorlezer

Tijdens de Culturele Revolutie van Mao Zedong (1966 – 1976) diende film in China enkel het communistische doel: films moesten de moed en uithoudingsvermogen van Mao’s leger benadrukken, meer niet. Kort na het einde van de revolutie – in 1978 – werd de filmschool van Bejing heropend. Hier studeerde Zhang Yimou in 1982 af, als deel van de vijfde lichting van afstudeerders. Samen met klasgenoten – o.a. Cheng Kaige – werd hij de Vijfde Generatie gedoopt.

Net als de Nouvelle Vague en de Italiaanse neorealisten bliezen zij hun nationale filmcultuur nieuw leven in. Waar de communistische filmtraditie in lijn moest zijn met Marxistische idealen (men moest zich ten alle tijden bewust zijn van de illusionaire aard van film; experimentele montage en verdere cinematografische overdaad waren trucjes van de bourgeoisie), trok met name Yimou alle visuele registers open. En nog steeds: uitzonderlijk kleurenspellen, een nauwgezette kadrering, gedetailleerd uitgedachte locaties en landschappen – de films van de regisseur zijn niet alleen een lust voor het oog, maar ook altijd een aanklacht tegen het restrictieve politieke klimaat waarin hij opgegroeid is.

Nog meer weten over Yimou? Klik verder!