Dans & Protest - Compilatieprogramma
Een compilatie van dansfilms die zich gepassioneerd uitspreken over misstanden in de wereld.
Tijdens de Nederlandse Dansdagen vindt in het voormalige Stercollege op de Grote Gracht een grote tentoonstelling plaats met 24 video-installaties rond de thema’s protest en publieke actie, die in een disruptieve en gepolariseerde samenleving een nieuwe actualiteit hebben gekregen. Het initiatief van de Maastrichtse organisatie ViewMaster Projects vestigt de aandacht op de verschillende manieren waarop kunstenaars de emotie en energie naar een ander platform vertalen en nieuwe betekenislagen toevoegen aan publieke actie.
Deze artistieke verwerking is ook zichtbaar in een groeiend aantal dansfilms, waarin protest naar het lichaam en beweging wordt vertaald. De Nederlandse Dansdagen en Cinedans presenteren een programma met sprekende voorbeelden van de diversiteit waarmee dit gebeurt. Met een inleiding door Bart van den Boom van Viewmaster Projects, curator van de tentoonstelling Protest!
POLITICAL MOTHER: The Final Cut | Hofesh Shechter | United Kingdom | 2021 | 36’
Deze film is geregisseerd, gechoreografeerd, gecomponeerd en gefilmd door Hofesh Shechter, een van de meest gewilde choreografen van onze tijd. POLITICAL MOTHER: The Final Cut kruipt onder de huid van de originele voorstelling en brengt een frisse, nieuwe dansenergie naar het scherm, tegen de achtergrond van de animaties van Shay Hamias. Uitgevoerd door Shechter II, een nieuwe generatie van opwindende dansers van wereldklasse.
RIOT | Frank Ternier | Frankrijk | 2017 | 13’
Een jonge zwarte man wordt gedood tijdens een ruzie met een waakzame buurman en de politie. Een verontwaardigde menigte verzamelt zich. Het gevoel van onrechtvaardigheid is groot. Een groep isoleert zich. Emotie leidt tot rellen... Kan het lichaam, bij gebrek aan woorden, wraak nemen?
Black Ibis | Emma-lee Amponsah | Nederland | 2024 | 18’
Geleid door een mysterieuze entiteit gaat een jonge zwarte vrouw op zoek naar intimiteit in een wereld waarin de grenzen tussen het persoonlijke en het politieke, het individuele en het collectieve, het verleden en het heden steeds vager worden. Deze afro-surrealistische mijmering geeft een poëtische nieuwe invulling aan hedendaagse opvattingen over individualiteit en gemeenschap, en stelt tegelijkertijd de historisch en cultureel opgelegde visies op het intieme leven van zwarte mensen in de diaspora ter discussie.