Sweet Dreams
In dit bitterzoete koloniale familiedrama met Renée Soutendijk leidt de dood van een Nederlandse suikerfabrikant tot een uitbundig kat-en-muisspel. De film ontving het recordaantal van zes Gouden Kalveren, net als Brimstone in 2017.
In haar tweede film duikt de Bosnisch-Nederlandse Ena Sendijarevic (Take Me Somewhere Nice) in het koloniale verleden van Nederland. Suikerfabrikant Jan leidt samen met zijn vrouw Agathe een plantage midden in het Nederlands Oost-Indische regenwoud. Als hij plotseling overlijdt, verordonneert Agathe hun oudste zoon Cornelis en hoogzwangere schoondochter Josefien om over te komen uit Nederland. Niet alleen voor de begrafenis, maar ook om de plantage over te nemen. Dan blijkt echter dat Jan deze nalaat aan Karel, die hij verwekte bij huishoudster Siti. De onverwachte wending zet alle verhoudingen op scherp. Terwijl de arbeiders – het verhaal speelt rond 1900 – in opstand komen tegen het uitblijven van betaling, zitten de hevig gefrustreerde Josefien en Cornelis vast in het regenwoud omdat er geen geld is voor de terugreis.
Sendijarevic legt de nadruk op de drie sterke vrouwelijke personages Siti, Agathe en Jozefien. De film is stilistisch bijzonder fraai en moet het meer hebben van lichaamstaal en vaak verstilde beelden vol uitbundige kleuren dan van een uitgebreid plot met veel dialogen.
SWEET DREAMS werd dit jaar gekozen als openingsfilm voor het Nederlands Film Festival en won maar liefst zes Gouden Kalveren: voor beste film, regie, hoofdrol, bijrol, kostuum en camerawerk. Tijdens de wereldpremière op het filmfestival van Locarno werd de film goed ontvangen door de internationale pers. Renée Soutendijk – hier te zien in de rol van de vileine matriarch van de suikerfamilie – werd in Locarno bekroond met de genderneutrale prijs voor de beste acteerprestatie. (jc)