Play

The Souvenir

Joanna Hogg transformeert een giftige liefdesrelatie uit haar studententijd tot een veelgelauwerd zelfportret, met een glansrol van Tilda Swintons dochter Honor Swinton Byrne.

Tijden & Tickets

Een verlegen maar ambitieuze filmstudente begint net haar stem als kunstenaar te vinden als ze een turbulente relatie aangaat met een charismatische en erudiete dandy. Ze distantieert zich van haar beschermende moeder en bezorgde vrienden en duikt dieper en dieper in een intense, emotioneel beladen relatie die gevaarlijk dicht bij zelfdestructie komt.

Joanna Hogg maakte met THE SOUVENIR een raadselachtig en persoonlijk portret van de artist as a young woman. Het weelderige, droomachtige verhaal over jong-volwassenheid en eerste liefde zit vol met verfijnde esthetiek. Hogg heeft een voorliefde voor statisch camerawerk, lange takes en hoofdpersonages met een beklemmend innerlijk leven. De Britse cineaste zet nu voor het eerst zichzelf centraal in haar (zelf)portret van de 25-jarige Julie. Net als Hogg volgt dit rijkeluiskindje een filmopleiding en betrekt ze in de jaren tachtig een appartement in Londen, een replica van Hoggs toenmalige flat. Haar jeugdvriendin Tilda Swinton speelde als beginnende actrice al een rol in Hoggs' afstudeerfilm CAPRICE (1986).

The Guardian noemde THE SOUVENIR ‘een hedendaags antwoord op Antonioni en Visconti’ en de film werd in het toonaangevende Britse filmtijdschrift Sight and Sound uitgeroepen tot de beste film van 2019.

NB: In deze periode vertoont Lumière ook THE SOUVENIR: PART II.

Joanna Hogg, VK, 2019, 120 min. Engels gesproken, Nederlands ondertiteld. Met Honor Swinton Byrne, Tom Burke, Tilda Swinton.
Doorlezer

Het is niet velen gegund om Martin Scorsese als vriend én mentor te kunnen noemen. Joanna Hogg wel. Na lange tijd in de televisiewereld te hebben gewerkt, debuteerde ze in 2007 - op haar zevenenveertigste - met UNRELATED, een pijnlijk psychologisch familiedrama. Het vervolg hierop, ARCHIPELAGO uit 2010, kwam in de DVD-speler van Martin Scorsese terecht, die op dat moment aan zijn film HUGO werkte in Londen. De film landde met vertraging: “I started to like it after I turned it off.” Een vriendschap was het gevolg.
Ook in professioneel opzicht zijn de twee nauw verbonden. Scorsese produceerde THE SOUVENIR en Joanna Hogg mag zich sinds kort tot de ‘board of directors’ van Film Foundation, een non-profit organisatie van Scorsese gericht op het beschermen, conserveren en restaureren van filmhistorie, rekenen. Ze delen ook een liefde voor oude Hollywood-musicals (LADY IN THE DARK, SINGIN’ IN THE RAIN), Bob Fosse (ALL THAT JAZZ) en Italiaans neorealisme (Rossellini, de Sica).
Inmiddels is THE SOUVENIR: PART II in de filmzalen te zien. Waar het eerste deel gaat over de bubbel van een eerste grote (en tragische) relatie, gaat het tweede deel over de jonge filmmaker (Hogg) die die bubbel doorprikt en begint te leven. Kortom: THE SOUVENIR is een verhaal in twee, of potentieel misschien wel drie, delen. Een vorm die in film niet heel alledaags is, maar in bijvoorbeeld muzikale composities wel tot de verbeelding spreekt, zo komen Hogg en Scorsese overeen in een gesprek dat door filmproductiebedrijf A24 tot podcast is gemaakt. Als het in muziek kan, waarom niet in film?

Benieuwd naar de podcast? Klik hier!