Beste jaar ooit voor Lumière Maastricht

Nieuws Lumière Maastricht fotograaf Isabel Camps

Beste jaar ooit voor Lumière Maastricht: bezoekersrecord én prijs voor Beste Filmhuis van Europa, maar financiële uitdaging blijft.

Lumière kijkt terug op een uitzonderlijk succesvol jaar, met een recordaantal van 173.000 bezoekers en de prestigieuze International Cinema Technology Award voor ‘Beste filmhuis van Europa’. Ondanks deze mijlpalen heeft het filmhuis te maken met financiële uitdagingen, vooral door de sterk gestegen huisvestingskosten die de continuïteit van de bedrijfsvoering onder druk zetten.

Bezoekersrecord onderstreept succes
Met het nieuwe bezoekersrecord laat Lumière zien dat het een levendige ontmoetingsplaats is die een steeds breder publiek aanspreekt. De bezoekers bestaan uit verschillende groepen: 136.000 reguliere filmbezoekers, 15.000 bezoekers van speciale evenementen (filmspecials) en 9.000 kinderen en scholieren bij educatieve activiteiten en kindervoorstellingen, opnieuw een recordaantal voor Lumière’s educatieve afdeling ‘Lumière LAB’. Daarnaast verwelkomde het filmhuis ook 13.000 zakelijke bezoekers die gebruikmaakten van de locatie voor conferenties, bijeenkomsten en besloten filmvoorstellingen.

Zo’n 26.000 bezoekers bezochten uitsluitend het Grand Café van Lumière. Dit aantal is echter niet opgenomen in de totale bezoekersaantallen om een eerlijke vergelijking met voorgaande jaren mogelijk te maken waarin niet-filmbezoekers niet zijn meegenomen.

Hyperlokale programmering als succesformule
De indrukwekkende toename in bezoekersaantallen is het resultaat van een strategie gericht op hyperlokale programmering en het verhogen van het aantal zakelijke events. Lumière heeft afgelopen jaar nog intensiever samengewerkt met diverse lokale organisaties en groepen, variërend van studentenverenigingen tot ouderenclubs, en hen voorzien van op maat gemaakte programma's. Dit heeft geleid tot honderden speciale evenementen die een nieuw publiek wisten te bereiken. Daarnaast heeft het filmhuis lokale filmmakers actief ondersteund, wat heeft bijgedragen aan de groei van een levendige creatieve gemeenschap. Ook heeft de focus op de zakelijke evenementenmarkt zijn vruchten afgeworpen. “Het ‘mes’ snijdt hier aan twee kanten, allereerst zorgt het voor een betere dekking van onze kosten maar nog belangrijker, het laat ‘nieuwe’ doelgroepen kennismaken met Lumière als filmhuis en ontmoetingsplek,” aldus Aerd de Boode, directeur van het filmhuis. Met deze aanpak vervult Lumière een onmisbare rol in het culturele landschap van Maastricht en daarbuiten.

Hoogtepunten in 2024
Filmliefhebbers trokken massaal naar POOR THINGS, het visuele spektakel van regisseur Yorgos Lanthimos. Ook het cinematografische meesterwerk, THE ZONE OF INTEREST, dat de Holocaust ijzingwekkend in beeld bracht en in Cannes werd bekroond met de Grote Juryprijs, was populair onder filmfans. Beide films trokken meer dan 5.000 bezoekers. Het Italiaanse drama C’E ANCORA DOMANI, een stijlvol melodrama over een huisvrouw in het Rome van 1946, wist ook veel publiek naar de filmzalen te trekken.
Daarnaast bewees het inmiddels zeer populaire Lumière Open Air Film Festival opnieuw een groot succes te zijn, met een opkomst van ruim 3.500 bezoekers, die genoten van een unieke filmervaring in de buitenlucht. Voor de jongste generatie filmliefhebbers bood het bijzondere Cinemini-programma kinderen van 2 tot 6 jaar de kans om hun eerste bioscoopbezoek te beleven. Dit seizoen trok deze reeks maar liefst 826 jonge bezoekers, waarmee het programma zijn waarde voor educatie en plezier onderstreepte.

Als kers op de taart nam Lumière afgelopen zomer met trots de ICTA EMEA Award 2024 in ontvangst. De prijs werd uitgereikt door Till Cussmann, International Director van ICTA (International Cinema Technology Association), tijdens een ceremonie voorafgaand aan de CineEurope-conferentie in Barcelona. De award erkent en viert het technologische leiderschap, design en innovatie dat Lumière in de filmvertoningssector heeft getoond. Cussmann stelde dat Lumière een voorbeeldfunctie heeft voor de Europese bioscoopsector. In zijn toespraak prees Cussmann de complete en unieke beleving die Lumière biedt aan haar bezoekers, die veel verder reikt dan het enkel vertonen van films. Cussmann benadrukte dat Lumière aantoont dat arthouse-bioscopen floreren.

Financiële kwetsbaarheid ondanks groei
Ondanks het succes blijft de financiële situatie van Lumière precair. De sterk gestegen kosten voor huisvesting, personeel en energie vormen een blijvende grote uitdaging. Vooral de energiekosten drukken zwaar op het rijksmonument waarin Lumière is gevestigd.

“Hoewel we enorm trots zijn op wat we hebben bereikt, maken de oplopende kosten het lastig om onze continuïteit te waarborgen en ambities waar te maken,” stelt de Boode. “We blijven ons, in nauw overleg met Gemeente Maastricht, inspannen om oplossingen te vinden en onze rol als culturele trekpleister voor de regio te behouden.”