Kerstarrangementen op Eerste Kerstdag
Geniet van een bijzondere film en een overheerlijke lunch of diner in ons restaurant. Plaatsen zijn beperkt, dus wees er snel bij.
Lunch:
13.30u — lunchbuffet (bekijk hier het menu).
16.00u — film
Diner:
16.00u — film
18.10/18.30u (afhankelijk van duur film) — viergangendiner (bekijk hier het menu)
Prijzen:
Diner: €65,- p.p.
Lunch: €57,50 p.p.
Lunch kinderen 3 - 12 jaar: €27,50 p.p.
Incl. filmticket, excl. drank
Hoe koop je de arrangementen?
- Kies een film uit.*
- Koop de tickets voor je complete gezelschap. Per persoon kun je bij de kaartsoorten (pijltje naar beneden) kiezen voor lunch, diner én kun je meteen je menukeuze doorgeven (vlees/vis of vega(n)).
- Vul het online formulier in (lunch of diner), zodat we je een heerlijk onbezorgde kerst kunnen bieden.
Let op: er geldt een maximale groepsgrootte van 8 personen.
Heb je nog vragen of opmerkingen? Stuur dan een mailtje naar events@lumiere.nl.
Programma

Jippie No More!
Meer infoJippie No More! is een originele feelgoodfilm voor de hele familie, die laat zien dat liefde, vriendschap en familie best uitdagend kunnen zijn. Jippie No More! werd tijdens Cinekid bekroond met zowel de Prijs van de Kinderjury als de Publieksprijs.
Als Gail, de oudste zus van Jaap Peter (Jippie), gaat trouwen, komt de hele familie bij elkaar in het grote landhuis van opa Willem. Samen willen ze er een groot feest van maken. Dat blijkt lastig als Jippie voor het eerst verliefd wordt op Lily, die meer oog lijkt te hebben voor zijn zusje Joe. Wanneer ook de rest van de familie tegen de welbekende gezinsperikelen aanloopt, lopen de spanningen hoog op. Maar als de trouwdag eindelijk aanbreekt, is het de liefde die iedereen weer samenbrengt. Regisseur Margien Rogaar (familieserie Lampje) en scenarist Fiona van Heemstra (Knor) maakten een hartverwarmende familiefilm voor jong en oud.
Tijden & Tickets

Voorpremière The Boy and the Heron
Meer infoDe Japanse animatiegrootmeester Hayao Miyazaki (Spirited Away, My Neighbor Totoro, Howls’ Moving Castle) keert terug met een visueel verbluffend en autobiografisch getint sprookje over de magische odyssee van een rouwende tienerjongen.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog sterft de moeder van de twaalfjarige Mahito in een brandend ziekenhuis. Een jaar later bevindt de jongen zich op het platteland, waar zijn vader met zijn nieuwe vrouw (zijn voormalige schoonzus) is gaan wonen. Mahito, nog steeds heel verdrietig, voelt zich buitengesloten nu er ook een baby op komst is. Een grote reiger lokt hem mee naar een vervallen toren omdat, zo beweert hij, zijn moeder nog zou leven. Ook zijn stiefmoeder is daar, maar ze zal binnenkort ook verdwijnen. Mahito betreedt een wereld vol magische wezens, een wereld op de grens van leven en dood. Hij moet leren wat het betekent om een mens te zijn en hoe hij het mooie en goede kan nastreven.
In wat waarschijnlijk de laatste film van de 82-jarige filmmaker is, komen veel van zijn vaste thema’s terug, zoals wonderlijke gebouwen, oude vrouwen, transformerende wonderlijke wezens en uitstapjes naar de geestenwereld, maar toch steeds weer op een andere manier weergegeven. Alle films munten uit door hun delicate en wonderschone tekenstijl, door hun geloofwaardige helden en prachtige kleuren. Miyazaki’s hele oeuvre gaat over verwoestingen door oorlog en de bescherming van de aarde. Actueler en universeler kan het niet, deze prachtige zwanenzang. (av)
In de avond van 15 december vindt er een spetterende en van veel filmfragmenten voorziene lezing (taal: Nederlands, 90 min.) plaats over het werk van Hayao Miyazaki, getiteld De Magie van Miyazaki.
Tijden & Tickets

The Holdovers
Meer infoHartverwarmend drama van Alexander Payne (Sideways) over een chagrijnige leraar geschiedenis die tijdens de kerstvakantie op school moet blijven om te passen op een rebelse puber die niet naar huis kan. Een kerstklassieker in wording.
Paul is door zijn werkgever – een Amerikaanse kostschool voor de elite – aangewezen als ‘holdover’, hetgeen betekent dat hij tijdens de kerstvakantie toezicht moet houden op een handjevol leerlingen dat nergens anders heen kan. Hij doet dat met frisse tegenzin, maar tegen alle verwachtingen in vormt hij een band met een van de leerlingen – de slimme onruststoker Angus – en met Mary, de kok van de school, voor wie het de eerste kerst is zonder haar in Vietnam gesneuvelde zoon.
Met het in 1991 gesitueerde THE HOLDOVERS heeft Alexander Payne (NEBRASKA, ABOUT SCHMIDT) voor het eerst in zijn carrière een film gemaakt die zich in het verleden afspeelt. Hij weet de sfeer van de vroege jaren zeventig prachtig te herscheppen. De film oogt zelfs als een film uit die tijd. Verder is het in alle opzichten een film die typerend is voor Payne: warm, humoristisch en vol mededogen voor mensen die vastzitten in de puinhoop van hun eigen leven. (mv)
NB: THE HOLDOVERS wordt tijdens de kerstvakantie in avant-première vertoond. Vanaf 11 januari is de film dagelijks in Lumière te zien.
Update 21/11: Wegens populariteit van THE HOLDOVERS hebben we een extra zaal toegevoegd. Er is dus weer voldoende plek beschikbaar.
Tijden & Tickets

Le Pot-Au-Feu
Meer infoLiefde en passie voor koken en eten staan centraal in deze bloedmooie ode aan de klassieke Franse keuken, met hoofdrollen van Juliette Binoche en Benoît Magimel. Winnaar van de regieprijs in Cannes en tevens de Franse Oscarinzending.
Een Frans kasteel, 1885. Chef-kok Dodin Bouffant en zijn trouwe rechterhand Eugenie bereiden zonder veel woorden de ene na de andere verrukkelijke maaltijd. Zo opent de film met een scène van een half uur waarin een exquise maaltijd wordt bereid, zonder dat er veel gesproken wordt. Intussen sluimert tussen Dodin en Eugenie een gevoelig en gecompliceerd liefdesverhaal. De twee zijn verliefd op elkaar en werken al zo’n twintig jaar samen. Maar hoewel ze in die tijd steeds dichter bij elkaar zijn gekomen, weigert Eugenie om met Dodin te trouwen. Als ze ziek wordt, gaat Dodin voor haar koken. De precisie waarmee hij zwijgend de maaltijd voorbereidt, is zowel ontroerend als romantisch.
De Frans-Vietnamese regisseur Tran Anh Hung (THE SCENT OF GREEN PAPAYA) werd voor LE POT-AU-FEU bijgestaan door topkoks Pierre Gagnaire en Michel Nave. Het resulteerde in een ware demonstratie van Franse kookkunst, met veel aandacht voor de manier waarop de liefde voor goed eten mensen dichter bij elkaar kan brengen. De film won de regieprijs op het filmfestival van Cannes en mag komend jaar Frankrijk vertegenwoordigen bij de Oscars. (bw)
De voorstelling van zondag 10 december om 11.30u uur is te boeken als filmontbijt.