Home Game + Q&A regisseur
Na afloop van Home Game – een documentaire waarin Lidija Zelovic haar leven en familie in Nederland portretteert vanaf 1993, als ze hun door oorlog verscheurde thuis in Sarajevo moeten ontvluchten – gaat Branko Popovic, artistiek directeur van Fashionclash, in gesprek met de regisseur (taal: Nederlands).

Home Game
Lidija Zelovic vluchtte in 1993 met haar familie uit Sarajevo naar Nederland. In dit soms grappige, soms confronterende filmessay onderzoekt ze recente maatschappelijke ontwikkelingen in Nederland die ze herkent uit haar geboorteland.
Ze was 22 toen ze de oorlog in voormalig Joegoslavië ontvluchtte. Voor een week, was het idee, tot het er weer veilig was. Het liep anders. Min of meer bij toeval belandde Zelović in Nederland. Sindsdien filmt ze haar ontheemde familie. Zo legde ze niet alleen haar familiegeschiedenis vast, maar maakte ze gaandeweg ook een portret van de sterk veranderende Nederlandse samenleving.
Puttend uit haar filmarchief wisselt Zelović scènes thuis – discussies over politiek en voetbal met haar ouders en broer, het opgroeien van haar zoon – af met gebeurtenissen in Nederland, zoals politieke moorden, schandalen rond overheidsdiscriminatie, groeiende polarisatie en de acceptatie van radicaal-rechtse politiek in het centrum van de macht.
Home Game houdt Nederlandse kijkers een spiegel voor en waarschuwt voor de gewelddadige gevolgen van maatschappelijke polarisatie. Zelović: ‘Wat er nu in Nederland aan de hand is, is wat we eerder in Joegoslavië hebben zien gebeuren. Er is nog geen schot gelost, maar zoals mijn oma in de film zegt: Als het eerste schot gelost is, besef je dat de oorlog lang geleden al begonnen is.’