Au Revoir Là-Haut - Festival Vocallis i.s.m. Alliance Française
Tijdens Festival Vocallis staan we stil bij het einde van de Eerste Wereldoorlog met een eenmalige vertoning van de kleurrijke avonturenfilm Au Revoir Là-Haut die zich afspeelt in de nadagen van WOI. De filmvertoning wordt voorafgegaan door een inleiding van Dr. Jack Post, docent Cultuurwetenschappen aan de Universiteit Maastricht. I.s.m. Alliance Française Maastricht.
Dr. Jack Post zal onder meer ingaan op de context van de Eerste Wereldoorlog, de Franse cultuur van oorlogsmonumenten en fraude met de berging van de lichamen van de gesneuvelden. Hij bespreekt hoe de vreselijke verminkingen veroorzaakt door deze eerste industriële oorlog leidden tot de opkomst van de plastische chirurgie en de ontwikkeling van (gezichts)protheses. Omdat de hoofdpersoon weigert om een gezichtsprothese op te zetten, draagt hij fantasierijke en veelkleurige (door Cécile Kretschmar ontworpen) maskers. Deze maskers werken in de film als een spectaculair visueel middel dat de door de oorlog veroorzaakte emoties tot uitdrukking brengt.
Au Revoir Là-Haut
Au Revoir Là-Haut speelt zich af in de nadagen van de verschrikkingen van de Eerste Wereldoorlog. In de loopgraven redt Édouard Péricourt het leven van Albert Maillard, maar wordt daarbij getroffen door een granaat die het onderste deel van zijn gezicht wegvaagt en hem noodzaakt de rest van zijn leven een masker te dragen.
Met een reeks komedies (9 MOIS FERME, LE VILAIN) verwierf regisseur Albert Dupontel de bijnaam ‘het Franse broertje van Terry Gilliam’. Met de verfilming van Pierre Lemaîtres gelijknamige roman AU REVOIR LÀ-HAUT (in het Nederlands uitgebracht als TOT ZIENS DAARBOVEN), waagt Dupontel zich op het oog aan zijn minst komische project tot op heden: een episch verhaal over een boekhouder en een kunstenaar die beiden tijdens de Eerste Wereldoorlog aan het front hebben gevochten. De kunstenaar Edouard Péricourt heeft daarbij zijn onderkaak verloren. De oudere boekhouder Albert Maillard (vertolkt door regisseur Dupontel) ontfermt zich over hem en samen broeden ze op een plan waarmee ze het Franse volk een lesje willen leren.
De visueel prikkelende film – met tal van knipogen naar het tijdperk van de zwijgende film – won vijf Césars (de Franse Oscars), waaronder die voor Beste Regisseur, Beste Kostuums en Beste Decors.