Viver Mal - Engels ondertiteld
In het slot van zijn tweeluik gaat João Canijo verder op het mistroostige spoor dat hij in Mal Viver uitzette. Dit keer legt de regisseur de hotelgasten onder zijn fileermes. Ingmar Bergman kijkt vanuit het hiernamaals goedkeurend toe.
In MAL VIVER bleven de hotelgasten op de achtergrond; in tegenhanger VIVER MAL zijn zij het die door regisseur Canijo worden geanalyseerd. Met de films van Ingmar Bergman en het toneelwerk van August Strindberg als voorbeeld gaat regisseur João Canijo verder op het spoor dat hij in MAL VIVER uitzette: de ontmaskering van moederliefde als kil egoïsme en emotionele chantage. De film, die ook los van deel één is te bekijken, voeren de gasten de emoties tot het kookpunt. En opnieuw zijn het de moeders die het voortouw nemen in de psychologische oorlogsvoering. Zo zet de moeder van Júlia emotionele chantage in om een wig te drijven tussen haar dochter en dier vriendin Alice. En stort Elisa zich schaamteloos in een verhouding met de echtgenoot van haar dochter Graça.
Canijo draaide zijn tweeluik in één keer, waardoor de verschillende verhaallijnen naadloos in elkaar schuiven. Als kijker moet je wel bestand zijn tegen Canijo’s diep mistroostige mensbeeld.