The Rider
Intiem docudrama over de jonge rijzende ster in de rodeowereld Brady ‘Blackbird’ Jandreau die na een val van zijn paard voor belangrijke keuzes in zijn leven komt te staan.
Enkele jaren na haar debuut SONGS MY BROTHERS TAUGHT ME (2015) keert de Chinees-Amerikaanse filmmaker Chloé Zhao terug naar het Pine Ridge Reservaat in Zuid-Dakota. Een gebied waar van oudsher mannelijkheid wordt afgemeten aan successen in de rodeoring. Daar vond Zhao een verhaal én de acteurs om het te spelen.
THE RIDER is geïnspireerd op het succesvolle nummer 'Mammas, don’t let your babies grown up to be cowboys', mede een hit door de film ELECTRIC HORSEMEN uit 1979 met Robert Redford en Jane Fonda. Het indrukwekkende verhaal en de prachtige beelden fascineren en ontroeren. Voordat ze aan een carrière als filmmaker begon, studeerde Zhao politicologie, en dat is te merken. Zhao schetst niet alleen een bijzonder portret van Brady en zijn lot, maar zet de kijker ook aan tot het denken over mannelijkheid en traditionele rolverdelingen tussen de seksen in een veranderende wereld. (ej)
„In het Amerikaanse Heartland, het Midwesten, ontdekte ik dat ik filmmaker wilde worden”, vertelde Zhao in september op het filmfestival van Toronto, waar The Rider na zijn première in Cannes z’n Noord-Amerikaanse zegetocht begon. Ze schreef een scenario, kreeg het geld niet rond, smeet het script in een hoek en begon toch te filmen. Zoals de meeste toonaangevende nieuwe regisseurs van nu: ergens op de grens van documentaire en fictie, met lange, observerende scènes, maar geworteld in de sociale realiteit. The Rider is het onbedoelde vervolg op Songs My Brothers Taught Me: „Het zijn films over jonge mensen en hun dromen.” Ze maakte hem volgens hetzelfde semidocumentaire procedé.
Lees het complete interview met regisseuse Chloé Zhao in de NRC hier.