The Favourite
Heerlijk zwart-komisch kostuumdrama van de Griekse regisseur Yorgos Lanthimos (The Lobster, The Killing of a Sacred Deer) waarin twee vrouwen concurreren om de gunst van de lesbische Engelse koningin. Olivia Colman won een Oscar en een Golden Globe voor haar rol van koningin Anne.
1710, het Engelse hof. Engeland wordt geregeerd door koningin Anne, een kinderlijke, wispelturige maar ook tragische vrouw die nooit de kans heeft gekregen zelfstandig en zichzelf te zijn. Bij het nemen van besluiten is ze afhankelijk van hofdame Lady Sarah, die alle seksuele (Anne is lesbisch) en manipulatieve trucs hanteert om haar eigen agenda na te jagen. Ze is namelijk getrouwd met legeraanvoerder Marlborough, die oorlog voert met Frankrijk. Dan verschijnt Sarah’s nicht Abigail op het toneel, die als dienstmaagd van de koningin wordt aangesteld. Al snel concurreren Sarah en Abigail om de gunst van Anne, daarbij gesteund door mannen aan het hof die allen zo hun eigen belangen hebben. De film was genomineerd voor maar liefst tien Oscars.
THE FAVOURITE werd gemaakt door de Griek Lanthimos, die we kennen van THE LOBSTER en THE KILLING OF A SACRED DEER. Het is zijn eerste mainstream film, maar gebleven is het decor van een gesloten milieu, met eigen bizarre en soms brute spelregels. Lanthimos zegt zelf over THE FAVOURITE: ‘De stemming van een paar mensen in een claustrofobische ruimte bepaalt het leven van miljoenen. Nog steeds.’ (jc)
Films regisseren? Ondenkbaar voor een Grieks pubertje, eind jaren tachtig. En toch besloot Yorgos Lanthimos film te gaan studeren in Athene. Met het geld van gladde reclames financierde hij eigenzinnige films, zoals ‘Kinetta’, zijn solo-debuutfilm uit 2005. Korte synopsis: een agent in burger reconstrueert samen met een jonge hotelschoonmaakster moorden die ooit in de havenstad Kinetta zijn gepleegd. Deze schouwspelen worden vastgelegd door een jonge medewerker van een fotozaak.
Regisseur Lanthimos, zoals we hem nu kennen, is vooral qua thematiek al in het ruwe ‘Kinetta’ te herkennen. Centraal staan enkele binnenvetters die zich overgeven aan een bij vlagen absurd rollenspel in een schijnbaar hermetisch afgesloten wereld. Dit levert meer vragen dan antwoorden op. Wat is precies de relatie tussen de hoofdpersonen? En wat is de aard van het benauwende spel waarin ze verwikkeld zijn? Vragen zonder directe antwoorden die toepasbaar zijn op vrijwel het gehele oeuvre van Lanthimos - zo ook op Queen Anne en haar benauwende entourage in ‘The Favourite’.