Spring Breakers
Vunzige en hallucinatoire culthit van Harmony Korine (Gummo) over vier sexy studentes die van plan zijn hun voorjaarsvakantie te bekostigen door een fastfoodketen te overvallen.
‘All you need to make a movie is a girl and a gun’, zei Jean-Luc Godard ooit. Voeg daar nog een zwik meiden in bikini’s, cocaïne, Britney Spears, de opgefokte dubstepklanken van Skrillex en roze skimaskers aan toe, en je hebt de belangrijkste ingrediënten van een cultfilm: SPRING BREAKERS, een lofzang (of een sarcastisch commentaar?) op het verval der zeden en algehele losbandigheid.
In het visueel bedwelmende SPRING BREAKERS volgt enfant terrible Harmony Korine vier sexy studentes die een fast food restaurant overvallen zodat ze hun spring break (een vakantie van één week op scholen en universiteiten in de VS) kunnen financieren. Wat een zonovergoten week vol terloopse seks, drank en drugs moet worden, eindigt echter al snel – in bikini – voor de rechter. De lokale drugsdealer/rapper Alien (een hilarische over-the-top rol van James Franco) blijkt echter bereid de borg te betalen, zodat voor de ogenschijnlijk naïeve tienermeiden de vakantie van hun leven alsnog kan beginnen.
Het opgefokte SPRING BREAKERS werd vergeleken met de pop art van Jeff Koons, de sexploitationfilms van Russ Meyer, de MTV-serie JACKASS en met een ansichtkaart uit Caligula’s Rome. U mag er van alles van vinden – alles tussen ‘vulgaire trash’ en een ‘meesterlijke pop art deconstructie van de Amerikaanse droom’ lijkt ons verdedigbaar – maar een ding staat buiten kijf: ‘Bikinis and big booties, y’all, that’s what life is about! (mv)
Voor de film vertonen we de korte voorfilm:
Wall #4, Lucas Camps, 2021, 07’54
Wanneer een bioscooppubliek de bezochte film begint af te kraken, krijgt het plot een onverwachte wending.