Play

Portrait de la Jeune Fille en Feu

In Cannes bekroond kostuumdrama over de onmogelijke liefde tussen de adellijke Héloïse en de kunstenares die is ingehuurd om haar in het geniep te portretteren.

Tijden & Tickets
Het verhaal speelt zich af op een afgelegen eiland bij Bretagne aan het einde van de achttiende eeuw. Kunstenares Marianne is gevraagd om een portret van de eigengereide Héloïse te schilderen, dat vervolgens naar een potentiële huwelijkspartner zal worden gestuurd. Héloïse staat evenwel niet om een huwelijk te springen en mag niet weten dat Marianne aan een portret werkt. Overdag observeert Marianne tijdens lange wandelingen aan de Franse kust haar model: haar bewegingen, haar blik. ‘s Nachts werkt ze stiekem aan het schilderij. Terwijl het huwelijk dichterbij komt, groeit de aantrekkingskracht tussen de twee vrouwen.

De nieuwe film van Céline Sciamma (GIRLHOOD) is een tijdloos en schrijnend verhaal over verliefdheid en verlangen. De film toont hoe de mores van de tijd en de beperkte vrijheid van vrouwen zich ook uitte in de schilderkunst en de wijze waarop vrouwen werden geportretteerd. De film behoorde in Cannes tot de topfavorieten voor de Gouden Palm, maar greep naast de hoofdprijs. De film werd wel bekroond met de Queer Palm en de Prijs voor het Beste Scenario. (mv)

Céline Sciamma, Frankrijk, 2019, 119 min. Frans gesproken, Nederlands ondertiteld. Met Adèle Haenel, Valeria Golino, Noémie Merlant, Luàna Bajrami.
Doorlezer

"Wie dít kostuumdrama kijkt, snapt dat die overbekende historische zwijmelfilms ons vaak een trompe-l'oeil voorhouden. Want de geschiedenis blijkt soms niet helemaal zo te zijn gelopen, als we op het eerste gezicht denken. De schilder is in dit geval namelijk eens geen man, maar een vrouw en het model staat nou niet bepaald te popelen om vastgelegd te worden. En wat misschien nog wel het belangrijkste punt is dat regisseur Céline Sciamma wil maken, is dat de subtiele, oprechte liefdesrelatie die ontstaat tussen deze twee vrouwen, op gelijkheid is gestoeld. ‘Eerst snapte ik niet waarom de film zo overdreven veel weerstand opleverde in de Franse pers. Maar ik begrijp steeds beter dat een verhaal over gelijkheid keihard tegen iedere Gulden regel van onze filmindustrie indruist.’"
Lees het complete interview met regisseur Céline Sciamma door Maan Meelker in Cineville hier.