Pierrot le Fou
Godard rekent af met de mislukking van zijn huwelijk met Anna Karina in deze film met Jean-Paul Belmondo als een schrijver die zijn echtgenote verlaat voor een oude vlam.
Ontevreden in zijn huwelijk gaat Ferdinand op de vlucht met de oppas, zijn ex-geliefde Marianne Renoir, en laat de bourgeois wereld achter zich. Het resulteert in verre van een normale roadtrip: de tiende speelfilm in zes jaar van de geniale auteur Jean-Luc Godard is een stijlvolle mix van anti-consumentistische satire, politiek engagement en stripboekesthetiek, evenals een gewelddadig zigzagverhaal over, zoals Godard ze noemde, 'het laatste romantische stel'.
Met prachtige kleurencinematografie van cameraman Raoul Coutard en Jean-Paul Belmondo en Anna Karina in hun meest geanimeerde spel, is Pierrot le fou een van de hoogtepunten van de Franse Nouvelle Vague. Het was tevens Godards laatste creatieve uitspatting voordat hij zich steeds verder op de radicale (politieke) cinema zou storten.