No Date, No Signature
Iraans drama, dat in Venetië prijzen ontving voor beste regie en acteur, over een lijkschouwer die met een zwaar moreel dilemma wordt geconfronteerd.
Als forensisch patholoog Kaveh Nariman na zijn werk naar huis rijdt, wordt hij door een andere weggebruiker zodanig gehinderd dat hij een motorrijder en diens passagiers aanrijdt. De motorrijder en zijn gezin vertonen ogenschijnlijk geen ernstig letsel en omdat Nariman onverzekerd is, wil hij er geen politie bij. Wel biedt hij het gezin geld aan.
Een paar dagen later ligt het achtjarig zoontje dood op de tafel van zijn collega. Diens diagnose: voedselvergiftiging. Hoewel Nariman deze conclusie betwijfelt, zal de versie die hijzelf waarschijnlijker acht voor hem niet gunstig uitpakken. Wat is het juiste om te doen? In kleine stapsgewijze ontwikkelingen gaat het van kwaad tot erger. Het uitgebleekte kleurenpalet benadrukt hoe zorgelijk en complex de situatie is.
NO DATE, NO SIGNATURE past naadloos in de recente stroom aan Iraanse kwaliteitsdrama’s (denk aan het werk van Asghar Farhadi en Mohammad Rasoulof) over de sores van de middenklasse. (av)