Le Mépris
In een van zijn meest toegankelijke en commercieel succesvolste films volgt Jean-Luc Godard elk pijnlijk detail in de ontbinding van het huwelijk van de onberispelijke Michel Piccoli en Brigitte Bardot, respectievelijk een filmscenarist en zijn vrouw.
Scenarist Paul moet in opdracht van regisseur Fritz Lang (die zichzelf vertolkt) de Odyssee van Homeros herschrijven tot een toegankelijk script. Een lastige opdracht, die nog verder gecompliceerd wordt door de bemoeienissen van de proleterige filmproducent Jeremy Prokosch. Ondertussen is ook Pauls huwelijk in de problemen geraakt en lonkt zijn vrouw – de bloedmooie Camille – opzichtig naar producent Jeremy.
Piccoli's vertolking van Paul in LE MÉPRIS is iconisch voor de nieuwe Franse auteurscinema - de Nouvelle Vague - van eind jaren vijftig en de jaren zestig. Hij belichaamt als het ware de achteloze, modieuze instelling van een nieuwe generatie Fransen: in bad met een sigaret in de mondhoek en een hoed op, onophoudelijk tikkend op zijn portable typemachientje, schrijvend aan een nieuwe wereld. In die nieuwe wereld zou Piccoli uitgroeien tot misschien wel de grootste Franse acteur.