Hors-saison
Existentieel romantisch drama met Guillaume Canet en Alba Rohrwacher als twee geblutste zielen die elkaar bij toeval ontmoeten in een Bretons kuuroord. Ooit waren ze verliefd, maar kozen ze hun eigen weg. Krijgt de liefde een tweede kans?
De openingsscènes doen denken aan LOST IN TRANSLATION: Mathieu, een beroemde filmacteur van middelbare leeftijd, trekt zich buiten het seizoen (hors-saison) terug in een luxe wellnesshotel aan de Franse kust. Hij is een maand voor zijn theaterdebuut opgestapt en wil ontsnappen aan de stress die dat bij hem en zijn collega’s heeft veroorzaakt. Hij is getrouwd met een bekende nieuwslezeres, maar zij heeft weinig begrip voor zijn situatie. Mathieu wordt enigszins uit zijn dip gehaald wanneer hij onverwachts wordt gebeld door Alice, een ex-vriendin van lang geleden, die toevallig in de badplaats woont samen met haar gezin. Ze ontmoeten elkaar voor een kopje koffie en een hartelijke uitwisseling van koetjes en kalfjes, maar komen geleidelijk aan terug op de relatie die vijftien jaar geleden eindigde toen Mathieu voor een ander leven koos. Alice is nog steeds gekwetst door de abrupte manier waarop hij het toen uitmaakte; hij wordt nog steeds achtervolgd door het gevoel dat hij iets verkeerds gedaan heeft. De hernieuwde genegenheid slaat om als oude wonden worden opengereten.
Regisseur Stéphane Brizé maakte verschillende veelgeprezen films (EN GUERRE, LA LOI DU MARCHÉ, UN AUTRE MONDE) over de hebzucht van bedrijven en de uitbuiting van arbeiders. De ervaring van isolatie tijdens de Covid-crisis deed hem nadenken over de onzekerheid van ons bestaan. Voor HORS-SAISON wilde de regisseur stilstaan bij dat moment waarop we reflecteren op keuzes die we nooit hebben gemaakt, op verkeerde beslissingen, kansen die we hebben laten schieten; momenten in het leven waarop we besloten de ene weg te nemen in plaats van de andere. (bw)