Holy Motors
‘Completely bonkers’, ‘barking mad’ en ‘certifiably nuts’, schreven filmcritici in Cannes naar aanleiding van Holy Motors, een krankzinnige filmtrip van de Franse geniale gek Leos Carax.
Het zijn geen vreemde kwalificaties als je de ingrediënten van deze verrukkelijk surrealistische cultfilm opsomt: sprekende limousines, chimpansees, een musicalnummer met Kylie Minogue als suïcidale stewardess, latex, lycra en accordeonmuziek. We volgen één dag uit het leven van Monsieur Oscar. Of eigenlijk moeten we levens zeggen, want Oscar verandert regelmatig van gedaante: van rijke zakenman naar bedelende zigeunerin, huurmoordenaar en bezorgde vader. Elf verschillende gedaanten neemt hij aan gedurende deze moderne odyssee door Parijs. Over de betekenis van de film kan lang nagepraat worden, maar het lijkt in ieder geval duidelijk dat Carax vilein commentaar levert op de plooibaarheid van onze identiteit en de verschillende rollen die we spelen in het leven. Het leven als performance, met de Franse acteur Denis Lavant als de ultieme transformatie-artiest. (mv)