Final Portrait
Waargebeurd verhaal over de totstandkoming van het laatste meesterwerk van schilder/beeldhouwer Alberto Giacometti, als hij in 1964 in achttien dagen tijd een portret schildert van zijn vriend James Lord.
Van de in 1966 overleden Giacometti, die het grootste deel van zijn leven in Parijs doorbracht, is de uitspraak: ‘Hoe meer je werkt aan een schilderij, hoe onmogelijker het wordt het af te maken.’ Treffender kon de beroemde Zwitserse kunstenaar zijn eigen haast permanente geploeter niet omschrijven. In FINAL PORTRAIT beleven we het als kijker intensief mee. We volgen Giacometti als hij in zijn rommelige Parijse atelier zijn vriend, schrijver en kunstcriticus James Lord op het canvas vereeuwigt. In plaats van de beloofde paar uur duurt het poseren voor Giacometti achttien dagen. Gedurende die tijd maken we kennis met diens humor, spitsvondige manier van communiceren, chaos, frustraties en ontrouw jegens zijn echtgenote. De actie speelt zich hoofdzakelijk af binnen de muren van het atelier. Maar hoe kleiner de ruimte, hoe grootser de emoties en ambities van Giacometti. Zo ontstaat een raak portret van een groot kunstenaar en zijn manier van werken, met Geoffrey Rush met grote grijze kuif in de hoofdrol. (jc)