De Schatten van de Krim
Documentaire over de wijze waarop een oude kunstcollectie de inzet werd van het heetste hedendaagse hangijzer in de wereldpolitiek: het conflict tussen Oekraïne en Rusland.
Een kwestie van noodlottig toeval: terwijl in 2014 het Allard Pierson Museum in Amsterdam een rondreizende tentoonstelling met kunstschatten uit de Krim toont, wordt het gebied geannexeerd door Rusland. Aan wie moeten de kunstvoorwerpen worden teruggegeven? De musea op de Krim die zo vriendelijk waren ze uit te lenen? Of Oekraïne, het land waar de Krim onder viel vóór de annexatie? Van beide kanten ontving het museum direct claims. Zo werden de archeologische vondsten uit de Krim onderdeel van politiek getouwtrek, waarin Nederland ongewild de rol van scheidsrechter opgelegd kreeg.
Oeke Hoogendijk (HET NIEUWE RIJKSMUSEUM, MIJN REMBRANDT) weet dit onontwarbaar probleem spannend te verfilmen. Politieke, persoonlijke en cultureel-historische belangen lopen kriskras door elkaar heen. Ze laat juridisch redenerende advocaten hun verhaal doen en reist langs geëmotioneerde museumdirecteuren met gaten in hun collectie.