Das Vorspiel
Psychologisch muziekschooldrama over de Berlijnse vioollerares Anna die zichzelf verliest in de educatie van een getalenteerde jonge violist.
Anna woont samen met haar puberzoon Jonas, die ook vioolles heeft op haar school, en man Philippe, vioolbouwer van beroep. Als ze, tegen alle adviezen in, de jonge Alexander onder haar hoede neemt om hem klaar te stomen voor een belangrijk examen, gaat ze geheel voorbij aan haar zoon, die naar een net zo belangrijk examen toewerkt. Ook wordt de afstand tussen Anna en man Philippe steeds groter vanwege haar impulsieve keuzes en destructieve gedrag. Een zenuwinzinking lijkt onvermijdelijk.
De thematiek van obsessief en verwerpelijk gedrag – gevoed door onvervuld verlangen – in een deftige volwassenwereld is bijzonder intrigerend, zo toonde ook Michael Haneke eerder al in zijn meesterwerk LA PIANISTE. Niet alleen qua onderwerp herinnert DAS VORSPIEL aan die klassieker, ook de perfect onderkoelde toon van hoofdrolspeler Nina Hoss laat denken aan de wereldprestatie van Isabelle Huppert in LA PIANISTE. De actrices spelen als het ware tikkende tijdbommen; het bewonderenswaardige is dat ze exact aanvoelen op welk punt ze dienen te ontploffen.