Play

Crimes of the Future

Ideeënrijke sciencefictionfilm van David Cronenberg over een kunstenaar die nieuwe organen in zijn lichaam laat groeien en deze operatief verwijdert tijdens zijn performances.

Tijden & Tickets

Ruim twintig jaar na eXistenZ (1999) keert Cronenberg terug naar het genre waarin hij een aantal van zijn beste films (VIDEODROME, THE FLY) maakte. CRIMES OF THE FUTURE is gesitueerd in een toekomst waarin het menselijk lichaam zich steeds meer heeft aangepast aan onze technologische en vervuilde omgeving. Viggo Mortensen vertolkt de hoofdrol van Saul Tenser, een kunstenaar die gebruikt maakt van de staat waarin zijn lichaam verkeert – hij lijdt aan een versneld evolutiesyndroom – om onbekende organen in zijn lichaam te laten groeien. Samen met zijn partner Caprice – een rol van de Franse steractrice Léa Seydoux – verwijdert hij deze organen tijdens geruchtmakende optredens die al snel de aandacht trekken van zowel de overheid als een geheimzinnige ondergrondse groep.

CRIMES OF THE FUTURE ging in wereldpremière tijdens de competitie van het filmfestival in Cannes. De film verkent ideeën uit het transhumanisme, een filosofische stroming waarin technologie gezien wordt als een middel om onze evolutie op een positieve manier bij te sturen. Tegelijkertijd laat Cronenberg ook zien hoe technologische vooruitgang met argusogen wordt bekeken door partijen die vrezen dat onze menselijkheid op het spel staat. De film past naadloos in het oeuvre van de meester van het body horror genre: Cronenberg analyseert het menselijk lichaam om de menselijke conditie beter te begrijpen. (mv)

David Cronenberg, Canada, Frankrijk, Griekenland, VK, 2022, 108 min. Engels gesproken, Nederlands ondertiteld. Met Viggo Mortensen, Léa Seydoux, Kristen Stewart, Don McKellar, Nadia Litz.
Doorlezer

„Ik denk dat onze huidige samenleving te ver is doorgeslagen in het onderdrukken van emoties, al dan niet met behulp van allerhande verdovende middelen. Mensen nemen opiaten omdat ze niets meer willen voelen. Ze beleven daar weliswaar een soort plezier aan, maar dat is een heel merkwaardig soort plezier. Mensen gaan afgestompt en verdoofd door het leven. Ze moeten naar steeds extremere middelen grijpen om toch nog iets te voelen. Dat kan tot een mogelijke toekomst leiden, zoals te zien valt in de film.” aldus David Cronenberg in een interview in NRC.