Blackbird Blackbird Blackberry
Charmant Georgisch drama over een onafhankelijke vrouw die, terwijl haar vriendinnen enkel over opvliegers en de menopauze praten, voor het eerst een man in haar leven toelaat. Maar wel op haar eigen voorwaarden.
Een bijna-doodervaring doet leven. Nadat ze tijdens het plukken van bramen bijna in een ravijn belandt, lijkt het alsof Etero nu pas – ze is eind veertig, altijd ongetrouwd en maagd gebleven – bereid is om het leven te omarmen. En dat in de vorm van een affaire met de bezorger van producten voor haar winkel in schoonmaakmiddelen. Dat zou tijd worden, zo klinken de stemmen van de vrouwen uit haar omgeving, als een koor in een Grieks drama: roddelend en oordelend over iedereen die buiten het ‘patroon’ valt. En met patroon bedoelen ze het leven dat ze zelf leiden, dat van volgzame, onderdanige getrouwde vrouwen. De affaire verandert Etero’s leven, maar eigenlijk ook niet.
De derde lange speelfilm van Naveriani past in een recente traditie van Georgische vrouwelijke filmmakers die de traditionele (gender)normen in het nog steeds grotendeels patriarchale Georgië aan de orde stellen. Net als in het gelijknamige boek van Tamta Melashvili belichaamt Etero een ander rolmodel, dat van sterke en onafhankelijke vrouw die precies weet wat ze wil, een non-conformist, ongevoelig voor het oordeel van anderen. Een laatbloeier in de liefde die smaakt als de laatste bramen op het eind van de zomer, zomerzongerijpt en zoet. (ej)