Play

Beanpole

Historisch drama over de lotgevallen van twee vrouwelijke soldaten die na de Tweede Wereldoorlog van het front terugkeren in Leningrad, maar daar opnieuw in een hel belanden.

Tijden & Tickets
Te midden van alle horrorverhalen over de Tweede Wereldoorlog is er in het algemeen weinig aandacht voor de beproevingen van het Russische volk, en nog minder voor het lot van de circa één miljoen Russische vrouwen die aan het front vochten. In BEANPOLE maken we kennis met twee van hen. Ija is een boomlange (vandaar de titel: Engels voor bonenstaak) verpleegster in een ziekenhuis vol gewonden uit de oorlog. Ze is niet helemaal hersteld van een zware hersenschudding tijdens de oorlog en vervalt daardoor regelmatig in een catatonische toestand. Ija is bevriend met Masja, die ook in het ziekenhuis komt werken en wier kind zij verzorgt. De twee vrouwen hebben een gecompliceerde relatie en proberen elk op hun eigen manier te overleven. Een dramatische gebeurtenis voert de druk verder op.


BEANPOLE is na TESNOTA de tweede film van de 27-jarige regisseur Balagov. Op een overtuigende manier laat hij zien dat ook de overwinnaars van een oorlog alleen maar kunnen verliezen. Het zijn mensen die allemaal op een eigen manier kampen met een posttraumatische stressstoornis. Geen vrolijke kost, wel een meesterlijke film die in de Engelstalige pers juichend werd ontvangen. (jc)

Kantemir Balagov, Rusland, 2020, 130 min. Russisch gesproken, Nederlands ondertiteld. Met Viktoria Miroshnichenko, Vasilisa Perelygina, Andrey Bykov, Igor Shirokov, Konstantin Balakirev.
Doorlezer

Oorlog is in de meeste oorlogsfilms een mannenzaak met vrouwen als burgerslachtoffers of Florence Nightingales achter het front. Misschien klopt dat voor veel oorlogen, maar niet voor de Tweede Wereldoorlog in Rusland. Onder de 34 miljoen (!) Russische soldaten die in vijf jaar oorlog tegen de Duitsers vochten waren ongeveer een miljoen vrouwen. Velen van hen waren verplegers of vervulden logistieke taken, maar ook vocht een groot deel aan het front. Deze vrouwen, vaak nog geen twintig jaar, bestuurden tanks, waren scherpschutters en bedienden afweergeschut. Over hun oorlogservaringen schreef Nobelprijswinnaar Svetlana Aleksijevitsj De oorlog heeft geen vrouwengezicht. De jonge (28 jaar) Russische regisseur Kantemir Balagov liet zich voor Beanpole door De oorlog heeft geen vrouwengezicht inspireren.

Lees het complete artikel over Beanpole in de Filmkrant hier.