Beanpole
Historisch drama over de lotgevallen van twee vrouwelijke soldaten die na de Tweede Wereldoorlog van het front terugkeren in Leningrad, maar daar opnieuw in een hel belanden.
BEANPOLE is na TESNOTA de tweede film van de 27-jarige regisseur Balagov. Op een overtuigende manier laat hij zien dat ook de overwinnaars van een oorlog alleen maar kunnen verliezen. Het zijn mensen die allemaal op een eigen manier kampen met een posttraumatische stressstoornis. Geen vrolijke kost, wel een meesterlijke film die in de Engelstalige pers juichend werd ontvangen. (jc)
Oorlog is in de meeste oorlogsfilms een mannenzaak met vrouwen als burgerslachtoffers of Florence Nightingales achter het front. Misschien klopt dat voor veel oorlogen, maar niet voor de Tweede Wereldoorlog in Rusland. Onder de 34 miljoen (!) Russische soldaten die in vijf jaar oorlog tegen de Duitsers vochten waren ongeveer een miljoen vrouwen. Velen van hen waren verplegers of vervulden logistieke taken, maar ook vocht een groot deel aan het front. Deze vrouwen, vaak nog geen twintig jaar, bestuurden tanks, waren scherpschutters en bedienden afweergeschut. Over hun oorlogservaringen schreef Nobelprijswinnaar Svetlana Aleksijevitsj De oorlog heeft geen vrouwengezicht. De jonge (28 jaar) Russische regisseur Kantemir Balagov liet zich voor Beanpole door De oorlog heeft geen vrouwengezicht inspireren.
Lees het complete artikel over Beanpole in de Filmkrant hier.