Alreadymade
Wie zit er achter Fountain, het meest invloedrijke kunstwerk van de twintigste eeuw? Die vraag is het onderwerp van deze virtuoze documentaire. Is het van een gevierde mannelijke of toch van de vergeten vrouwelijke kunstenaar?
Wie zit er achter Fountain, het meest invloedrijke kunstwerk van de twintigste eeuw? Die vraag is het onderwerp van deze virtuoze documentaire. Is het van een gevierde mannelijke of toch van de vergeten vrouwelijke kunstenaar?
In 2004 werd een urinoir verkozen tot het meest invloedrijke werk ooit in de moderne kunst. De beroemde provocateur en kunstenaar Marcel Duchamp claimde FOUNTAIN te hebben gemaakt – of beter gezegd, hij had het massaproduct gekocht en er zijn handtekening op gezet – maar ook de minder bekende, flamboyante Dada-artiest barones Elsa von Freytag-Loringhoven kan volgens sommigen aanspraak maken op de veelbesproken, tot kunst verheven porseleinen pispot.
Filmmaker Barbara Visser verdiepte zich in de absurde geschiedenis van het iconische werk, waarvan onzeker is of het origineel nog bestaat. De absurditeit wordt versterkt doordat Visser regelmatig inbreekt in de film voor gesprekjes met de vormgever, die op haar aanwijzing ter plekke lettertypes verandert of inzoomt op foto’s.
ALREADYMADE is een zoektocht naar de waarheid achter FOUNTAIN, een reflectie op wat kunst kunst maakt en tegelijkertijd een poging om Elsa von Freytag-Loringhoven tot leven te brengen. Met het kleine beetje archiefmateriaal dat er van haar bestaat, en de hulp van een Duitse actrice en moderne technologie wordt de interessante bohemienne uit de marges van de kunstgeschiedenis gehaald. (www.idfa.nl)